آموزش تلگرام برای کامپیوتر

همانطور که حتماً می دانید، شرکت تلگرام نسخه های مختلفی از برنامۀ کاربردیِ خود را عرض کرده است که شما روی هر نوع دستگاه باشید بتوانید از حساب خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از رایانۀ ویندوزی استفاده می کنید و یا از گوشی هوشمند iOS یا اندروید استفاده می کنید، در هر صورت قادرید وارد حساب تلگرام خود شوید که این کار به واسطۀ همان نسخه ای از تلگرام انجام می شود که شما روی دستگاه خود نصب کردید. حتی در مواقعی که هیچ گونه نرم افزاری از نسخه های تلگرام روی دستگاه شما نصب نباشد، قادرید با استفاده از مرورگر اینترنتی خود از تلگرام تحت وب استفاده کنید و وارد حساب خود شوید. در یک کلام شرکت تلگرام کاری کرده است که شما ۲۴ ساعته قادر باشید به حساب تلگرام خود دسترسی داشته باشید.

اما یکی از نسخه های پرطرفدار تلگرام، تلگرام مخصوص کامپیوتر است که بسته به اینکه نسخۀ سیستم عامل کامپیوتر شما چیست، باید همان نسخه را روی رایانۀ خود نصب کنید. در حال حاضر نسخه های ویندوز، لینوکس و مک از پر استفاده ترین نسخه های مخصوص کامپیوتر هستند که از سایت اصلی به نشانی telegram.org می توانید آنها را به رایگان دریافت کنید. طریقۀ کار کردن تلگرام کامپیوتر روی این سیستم عامل ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و طریقۀ نصب کردن آنها به مانند هر نرم افزار مختص آن سیستم عامل می باشد. به عنوان مثال برای نصب تلگرام روی ویندوز کافی است فایل اجراییِ exe را با دوبار کلیک روی آن اجرا کرده و مراحل نصب را با Next کردن طی کنید.

پس از اینکه تلگرام را نصب کردید، به احتمال زیاد نماد تلگرام روی میزکار ویندوز شما نقش خواهد بست که با دوبار کلیک روی آن می توانید آن را اجرا کنید. اگر این گونه نبود باید از فهرست شروع یا Start Menu تلگرام را باز کنید. حالا با نمایی به مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد که باید مراحل ورود به حساب تلگرام خود را طی کنید.

آموزش تلگرام برای کامپیوتر

صفحه شروع ورود به حساب تلگرام ویندوز

زمانی که با صفحۀ بالا مواجه شدید، باید روی START MESSAGING کلیک کنید تا در صفحه بعدی بتوانید کشور و شماره موبایل تان را وارد کنید و سپس روی NEXT کلیک کنید. با این کار تلگرام به حساب تلگرام شما که روی دستگاه های دیگر باز است کدی را ارسال خواهد کرد که باید آن کد را در مرحلۀ بعدی وارد کنید. در مواقعی که شما کد را نمی توانید با نرم افزار تلگرام خود دریافت کنید، باید درخواست ارسال کد به صورت پیامک را درخواست کنید. برای ارسال کد به صورت پیامک باید روی Send code via SMS کلیک کنید. تا کد برای شما پیامک شود. حالا درون جعبۀ بالای همین مرحله کد را وارد می کنید.

حالا شما وارد حساب خود خواهید شد که به مانند تلگرام گوشیِ هوشمند خود قادر به استفاده از آن هستید. ساختار تلگرام کامپیوتر دقیقاً مثل تلگرام تحت وب و همچنین تلگرام اندروید یا iOS می باشد. تفاوت آن چنانی ندارد. فقط شاید به دلیل اینکه روی رایانه عرض نمایشگر کمی بیشتر است، جزئیات بیشتری از نرم افزار تلگرام در آن واحد به شما نشان داده شود.

صفحه گفتگو تلگرام کامپیوتر

صفحه گفتگو تلگرام کامپیوتر

حالا به سراغ جزئیات آموزش تلگرام برای کامپیوتر خواهیم رفت و شما را با تک تک اجزای این نرم افزار آشنا خواهم کرد. به تصویر بالا نگاه کنید. این تصویر صفحۀ گفتگو با یک شخص خاصی را در طرف راستش نشان می دهد. از طریق بخش سمت چپ شما می توانید کانال ها و افرادی که با آنها گفتگویی را شروع کردید را ببینید. با کلیک روی هر کدام، وارد همان گفتگو، کانال یا گروه خواهید شد.

قسمت عمدۀ آموزش تلگرام کامپیوتر کار کردن با همین بخش است. با استفاده از نوار جستجوی بالا سمت چپ پنجره شما می توانید یک متنی را وارد کرده و نرم افزار تلگرام برای شما به دنبال آن متن تمامی کانال و گروه هایی که تا الان عضو آنها شدید، همچنین گفتگوهایی که داشتید را جستجو می کند. و آنها را در نوار سمت چپ به شما نشان می دهد. با کلیک روی هر مورد همان مورد در سمت راست پنجره نشان داده خواهد شد.

در قسمت سمت راست پنجرۀ تلگرام یک نوار عمودی در بالاترین قسمت وجود دارد که نام کانال، گروه یا نام شخص مورد نظر را نشان می دهد. با کلیک روی آن وارد صفحۀ مشخصات همان کانال، گروه یا شخص خواهید شد. از آنها می توانید کل گفتگو را حذف کرده، کاربر یا کانال یا گروه را مسدود (بلاک) کنید و یا پنجره های اطلاع رسانی را برای همان کانال یا گروه یا کاربر فعال یا غیرفعال کنید که با هر بار ارسال پیام جدید به شما نشان داده می شوند.

با استفاده از نوار پایین سمت راست پنجرۀ نرم افزار هم شما می توانید محتوایی را برای طرف مقابل ارسال کنید. می توانید متنی را نوشته و روی Send برای ارسال آن کلیک کنید. می توانید از شکلک ها و همچنین عکس های متحرک برای طرف مقابل ارسال کنید. یا حتی فایل و عکس از روی رایانۀ خود ارسال کنید. البته اگر یک میکروفون هم به کامپیوتر خود متصل کرده باشید حتی قادرید صدای خود را ضبط کرده و آن را برای طرف مقابل خود ارسال کنید.

اما کل کار محدود به همین موضوع نیست. اگر در بالا سمت چپ پنجره را نگاهی بیاندازید، یک علامت سه خط را می بینید که با کلیک روی آن یک فهرست عمودی از طرف سمت چپ پنجره باز خواهد شد. باز هم باید عرض کنم که بسته به اینکه عرض نرم افزار را چطور تنظیم کرده باشید، ممکن است برخی اجزاء نمایش داده شوند و برخی دیگر خیر.

تنظیمات تلگرام کامپیوتر

نوار تنظیمات تلگرام کامپیوتر

New Group : با کلیک روی این گزینه می توانید یک گروه جدید بسازید و کسانی که در دفترچه تلفن شما هستند را به گروه دعوت کنید. گروه یک مکان گفتگویی است که بین چندین نفر تا چند صد نفر شکل می گیرد. هر کسی می تواند در گروه ارسال داشته باشد و البته گروه دارای مدیرانی است که مدیر اصلی گروه (همان کسی که گروه را ساخته است) می توانید مدیران دیگری را تعریف کند که دسترسی کمتری نسبت به مدیر اصلی دارند. ولی می توانند کاربران دیگر گروه را مسدود کرده و یا اعضای گروه را زیاد کنند.

New Channel : با کلیک روی این گزینه مراحل ساخت یک کانال تلگرام برای شما باز خواهد شد. شما قادر به ساخت حداکثر ۵ کانال عمومی هستید که اگر با آموزش های دیگر ما همراه باشید حتماً می دانید که چطور کانال تلگرام بسازیم و آن را مدیریت کنیم.

Contacts : این بخش همان دفترچه تلفن شماست. زمانی که روی این گزینه کلیک می کنید یک جعبۀ دیگر برای شما باز خواهد شد که می توانید کسانی که در دفترچه تلفن شما هستند را ببینید و برای آنها پیام ارسال کنید؛ یعنی گفتگویی را با آنها آغاز نمایید. حتی وضعیت برخط بودن یا نبودن شان هم در همین جا نمایش داده می شود. از طریق انتهای همین پنجره اگر روی ADD CONTACT کلیک کنید می توانید مشخصات یک نفر را وارد کرده و آن را به دفترچه تلفن خود اضافه کنید. قابل ذکر است که در همان ابتدایی که حساب تان را می سازید، نرم افزار تلگرام تمامی افرادی که در فهرست دفترچه تلفن گوشیِ شماست را دریافت می کند و به فهرست دفترچه تلفن نرم افزار اضافه می کند. اگر آنها هم حساب تلگرام داشته باشند شما متوجه این موضوع خواهید شد.

Settings : تنظیمات اصلی و کامل تلگرام ویندوز در این قسمت گردآوری شده است. البته باید توجه داشته باشید که برخی از تنظیمات خاص، مثل نحوۀ مخفی کردن آخرین زمان ورود به حساب را از تلگرام گوشیِ هوشمند خود می توانید انجام دهید. همۀ تنظیمات حساب تلگرام خود را نمی توانید از اینجا ببینید. ولی تنظیمات پر استفاده را از اینجا قادرید تنظیم کنید. برای آموزش کامل به شما توصیه می کنم که مقالۀ تنظیمات تلگرام در کامپیوتر را حتماً مطالعه نمایید.

Telegram FAQ : سوالات پر کاربرد البته به زبان انگلیسی در این قسمت گردآوری شدند که شاید به درد شما بخورد.

این بود از آموزش تلگرام برای کامپیوتر به صورت کامل و جامع که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان سایت کانال تلگرام واقع شده باشد. با آموزش های دیگر ما هم همچنان همراه باشید.

دیدگاه ها

۰ دیدگاه


نظرتان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات غیرمرتبط با این صفحه خودداری کنید.